
Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

58 

Wstęp do szerszego obrazu             

(artykuł recenzyjny) 

WOJCIECH KAJTOCH 

Uniwersytet Jagielloński 

I. WSTĘP DO SZERSZEGO OBRAZU 

W trzy lata po wydaniu pod redakcją Eveliny Kristanovej Regionalnych środowisk 

literackich i oficyn wydawniczych w polityce władz Polski Ludowej w latach 1956-1989 (IPN, 

Warszawa 1920), badaczka przygotowała następny zbiór artykułów, tym razem o tytule 

wskazującym na szerszą perspektywę czasową i ogólniejszy charakter prezentowanych treści: 

Polityka a media w Polsce w XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. 

Publikację otwiera wstęp Kristanovej, w którym grupuje tematycznie publikowane 

teksty i przybliża ich konkluzje, zaczynając jednak od wskazania na główne kierunki polskich 

badań eksplorujących problematykę powiązań mediów i polityki, takie jak ogólnie 

pojmowana mediatyzacja polityki, kreowanie w mediach wizerunków polityków, kwestia 

sondaży itp. Informacja ta wsparta jest podaną w przypisach solidną bibliografią.  

 Następnie możemy przeczytać dziesięć artykułów drukowanych w kolejności opartej 

na chronologii materii historycznej wchodzącej w zakres ich tematów.  

*** 

I tak opracowanie Początki działalności patriotycznej Związku Dziennikarzy Polskich w 

latach 1909–1918 (s. 17–31) Katarzyny Drąg przedstawia utworzenie i pierwsze lata 

działalności Związku Dziennikarzy Polskich powstałego we Lwowie i pomyślanego jako 

organizacja jednocząca polskich dziennikarzy ponad granicami zaborów oraz szczególnie 

dbająca o odpowiednie naświetlenie spraw polskich w prasie światowej. W artykule opisano 

konkretne akcje Związku, jak na organizację liczącą około 200 członków całkiem liczne i 

udane, oraz starania o powołanie Polskiego Biura Korespondencyjnego, czyli swego rodzaju 

patriotycznej agencji prasowej. Historia to ciekawa, stanowiąca przykład udanej próby 

zjednoczenia się Polaków danego zawodu w celu nie tylko obrony własnych interesów, ale i 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

59 

wywierania wpływu na kształtowanie się przynajmniej w Europie, pozytywnej opinii o 

Polakach. Czytany w kontekście bieżącej polityki artykuł staje się pouczający i aktualny, mimo 

że jest rzeczą wątpliwą, aby Autorką kierowały publicystyczne cele, bo tekst oparto na 

solidnych badaniach archiwalnych. Jedynym niedopatrzeniem, na które można od razu 

wskazać jest tytuł, błędnie sugerujący, że opisano także dzieje Towarzystwa podczas 

pierwszej wojny światowej. 

* 

Zamierzeniem ks. Rafała Śpiewaka publikującego w zbiorze tekst: „Od świadomości do 

zaangażowania”. „Gość Niedzielny” (1923–1926)” (s. 31–52) jest – jak sam pisze – „ukazanie 

«Gościa Niedzielnego» jako ważnego organu prasowego w nauczaniu Kościoła na Górnym 

Śląsku w pierwszym okresie wydawniczym. Cezurę chronologiczną wyznaczono na lata 

1923–1926, czyli od powstania tygodnika do przewrotu majowego marszałka Józefa 

Piłsudskiego (…). W tekście przedstawiono polityczno-społeczne stanowisko «Gościa 

Niedzielnego» dotyczące obrony Kościoła przed atakami ze strony liberalnej i socjalistycznej. 

Redakcja wspomnianego tygodnika w założeniu programowym demaskowała zagrożenia 

oraz aktywizowała laikat do brania odpowiedzialności za losy państwa i narodu” (s. 33)1.  

Autor na wstępie deklaruje posłużenie się „metodami analizy treści prasy i krytyczną 

analizą dyskursu”, przy czym powołanie się m.in. na Analizę zawartości prasy Walerego Pisarka 

jest tu bezzasadne, gdyż wyników badań ilościowych w tekście nie zaprezentowano, 

zadowalając się zrelacjonowaniem treści wybranych artykułów, ważnych dla linii 

programowej czasopisma („konstruktywne przeciwdziałanie zgubnym wpływom 

ateistycznym i laickim” (s. 34) wśród świeckich wiernych) oraz zarysowaniem początkowych 

dziejów pisma i ich historycznego tła. 

Jak wynika z artykułu, redakcja „Gościa Niedzielnego” dobrze sobie radziła – i znowu 

wydaje się, że w gruncie rzeczy niewiele się zmieniło i treści podkreślane przez Autora nadal 

są aktualne. Oczywiście zmienili się konkretni przeciwnicy Kościoła, ale sam atak trwa. Na 

dowód przytoczę cytowane przez Autora artykułu zdanie z „Gościa…”: „Przecież dziś prawie 

każdy młodzieniec, który otwarcie przyznaje się do wiary katolickiej, chodzi co niedzielę na 

                                                      
1 Wszystkie cytaty wg. recenzowanego wydania. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

60 

nabożeństwa, jest narażony na różne wyzwiska, kpiny, a nawet prześladowania ze strony 

kolegów!” (s. 46). Sądzę, że i dzisiaj tak bywa.  

* 

Strony 53–92, na których wydrukowano obszerny i bardzo dobrze udokumentowany 

artykuł Małgorzaty Strzeleckiej „Dla cenzorów nie byliśmy elitarni” – o ingerencjach cenzorskich i 

grze z cenzurą na łamach „Tygodnika Powszechnego” w latach 1945–1953, z jednej strony 

kontynuują istotny w całym zbiorze wątek czasopism katolickich, a z drugiej – rozpoczynają 

temat sytuacji czasopiśmiennictwa w latach PRL.  

Jest to efektowne rozpoczęcie. Artykuł jest wyważony (nie usiłuje robić z 

„Tygodnika…” tytułu konspiracyjnego ani nie oskarża go o „kolaborację”), bardzo dobrze 

osadzony w literaturze przedmiotu i badaniach archiwalnych – tu muszę jednak wytknąć 

Autorce parę kontrowersyjnych decyzji. Np. nie uzasadnia należycie stwierdzenia: 

„«Tygodnik Powszechny» (…) od początku cieszył się opinią najpoważniejszego katolickiego 

organu prasowego (…) koła rządowe uznawały go za poważnego przeciwnika i partnera do 

dyskusji i polemik”, poza powołaniem się na wydaną w NOW – więc zapewne mocno 

zaangażowaną – książkę Michała Jagiełły z 1988 roku. Z kolei uzasadnia twierdzenie o tym, 

że zapiski cenzorów z kontroli prewencyjnych świadczą o uznaniu „Tygodnika…” za pismo 

niebezpieczne dla obozu rządzącego, bo mające na celu „tworzenie bazy ideologicznej obozu 

katolickiego i na tej bazie montowanie opinii publicznej” (s. 58–59), odwołując się do 

dokumentu: Ocena prasy wyznaniowej w latach 1958–1950 – jeśli to literówka i chodzi o rok 1948 

– wycofuję pretensje, gorzej, jeśli chodziło o lata 1958–1960. Nie jest też trafne w artykule 

traktującym o latach 1945–1953 przytaczanie w charakterze ilustracji cenzorskiej instrukcji z 

lat siedemdziesiątych, według której cenzor miał eliminować „wszelką krytykę marksizmu, 

wszelkie próby politycznego różnicowania społeczeństwa według kryteriów wyznaniowych 

lub światopoglądowych, sugestie na temat przywilejów należnych większości wyznaniowej 

w społeczeństwie (…), utożsamianie polskości z katolicyzmem i związane z tym próby 

stawiania poza obrębem tradycji i życia narodowego wszystkiego, co niekatolickie, 

aktualizację na stosunki współczesne i obszar PRL zasług Kościoła wobec narodu, skrajnie 

klerykalną interpretację historii Polski, dokonywaną przy okazji prac poświęconych historii 

Kościoła w Polsce” i in. (s. 59–60). To sprawia wrażenie „spłaszczenia” polityki kulturalnej 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

61 

PRL, w której wydzielić można – mimo istnienia stałych „pryncypiów” – także szereg 

podokresów bardzo się między sobą różniących. A cenzura działała przecież „na bieżąco”. 

Takie błędy stoją w sprzeczności z jak najbardziej słusznymi uwagami w rodzaju: 

„autentyczne intencje i poglądy redakcji możemy poznać dopiero w pełni, gdy linię 

programową krakowskiego pisma zaczniemy odczytywać nie tylko z artykułów głównych, 

zwanych wstępniakami, czy też z fragmentów informacji, które pod nieuwagę cenzora udało 

się przepuścić przez sito wnikliwej kontroli. Dla recepcji treści ważny był także układ 

zamieszczanych tekstów czy też pojawiające się lub znikające rubryki. Sygnałem 

wskazującym na nasilenie ingerencji cenzora w treść pisma było pojawianie się – w miejsce 

oczekiwanej informacji o aktualnych dylematach z życia Kościoła czy o zagadnieniach natury 

historycznej, filozoficznej, kulturalnej – dyskusji o turystyce, ochronie przyrody czy o 

stosunku społeczeństwa do Tatr. Analiza pojedynczych numerów «Tygodnika 

Powszechnego» czy wybranych roczników może stanowić kapitalny materiał do wzbogacenia 

wiedzy o historii Polski XX w., w szczególności do zrozumienia wielu kontekstów wydarzeń 

z rzeczywistości kulturalno-społecznej Polaków z lat 1945–1989” (s. 54). Nie wiem, czy 

udałoby się pogodzić pogłębione i respektujące historię spojrzenie na „Tygodnik…” ze 

spłaszczonym i ogólnikowym potraktowaniem rzeczywistości, w której się rozwijał i której 

produktem poniekąd był.  

Dalsza lektura tekstu nie prowokuje jednak do krytycznych uwag. Mamy do czynienia 

z pedantycznym i obiektywizującym opisem – zarówno postępowania redaktorów, którym 

przynajmniej do 1953 roku udawało się „trwać”, jak i władz, które początkowo (w okresie 

1945–1947) tygodnik tolerowały, a nawet dostrzegały konieczność jego istnienia (dowodem 

zgody na rozbudowanie pisma i powiększenie nakładu), zezwalały nawet na ezopowy język, 

dyskuje światopoglądowe i artystyczne, by później drastycznie zmienić politykę. 

Szczegółowo i na przykładach pokazane zostały niektóre sposoby oszukiwania cenzury 

(aluzje, gospodarka „listami od czytelników”, ukrywanie autorów „źle widzianych” pod 

pseudonimami itd.), dużo uwagi Autorka poświęciła publicystyce Stefana Kisielewskiego, 

jego polemikom z „Kuźnicą” – Stefanem Żółkiewskim, Janem Kottem itd.  

Zgoła dramatycznie, jako ciąg coraz ostrzejszych ingerencji i coraz to bardziej 

energicznych prób wpływania na treść pisma, przedstawia się okres historii „Tygodnika” od 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

62 

roku 1948 do faktycznej likwidacji (rozwiązania redakcji i przekazania pisma innej) w marcu 

1953.  

* 

Kolejnym solidnym tekstem tomu jest Cecylii Kuty: Instytut Wydawniczy PAX w latach 

1949–1989 – największe wydawnictwo o profilu katolickim w Polsce pod rządami komunistów (s. 93–

118). Przede wszystkim – jak sama Autorka pisze – jest to pierwsza od lat „obszerna publikacja 

poświęcona tej oficynie wydawniczej z uwzględnieniem najnowszego stanu badań” (s. 93). Na 

tyle szczegółowo, na ile pozwala forma naukowego szkicu, Autorka opisuje dzieje i dorobek 

wydawniczy IW PAX na tle działalności założonego przez Bolesława Piaseckiego 

Stowarzyszenia PAX. Tekst posiada imponujące przypisy, przypominające głównych 

działaczy nieistniejących od ponad dwudziestu lat Stowarzyszenia i Instytutu, szczegółowo 

wymienia najważniejszych publikowanych autorów i publikacje. To bardzo cenne, bo 

przywraca pamięci wiele faktów dobrze charakteryzujących PRL jako państwo, którego 

władze, chcąc, nie chcąc, musiały się liczyć z Kościołem i z katolikami współpracować. 

Autorka podkreśla, że „Stowarzyszenie PAX nie było organizacją, którą można ocenić 

jednoznacznie. Mimo że jawnie kolaborowało z władzami komunistycznymi, to przygarniało 

w swoje szeregi byłych żołnierzy Armii Krajowej, podziemia niepodległościowego oraz tych, 

którzy ze względu na działalność antykomunistyczną nie mogli znaleźć zatrudnienia. 

Pracowali w Instytucie Wydawniczym, pismach i przedsiębiorstwach paxowskich” (s. 112).  

W istocie – delikatnie mówiąc, Stowarzyszenie nie ma dobrej prasy, zwłaszcza jeśli 

mowa o jego roli w latach stalinizmu, ale przecież potem działało ponad trzydzieści lat i – 

współpracując z władzami PRL na płaszczyźnie politycznej – przyczyniało się jednak do 

istnienia pluralizmu światopoglądowego, choćby poprzez działanie Instytutu 

Wydawniczego, o którym Autorka dalej pisze, że „niezależnie od opinii o samym 

Stowarzyszeniu PAX działalność Instytutu Wydawniczego była pozytywnie oceniana” (s. 

112).  

Podjęcie tematu wymagało z pewnością odwagi i zdrowego rozsądku. Szkoda, że 

Autorka jednak w pewnych wypadkach nie uniknęła braku precyzji. Weźmy na przykład 

fragment: 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

63 

„(…) działanie Instytutu «polegało na rzucaniu jak gdyby kół ratunkowych (…)» 

Przykładem może być przypadek Stanisława Rembeka, pisarza, uczestnika wojny polsko-

bolszewickiej 1919–1921 oraz wojny obronnej 1939 roku, związanego z konspiracyjną 

organizacją Polscy Socjaliści, działającą w latach 1941–1943. Po drugiej wojnie światowej jego 

twórczość objęta była zakazem publikacji w Polsce”. Ostatnie zdanie upraszcza temat i 

sugeruje, że w polityce kulturalnej PRL-u nie było różnic między latami 1944–1948, 1949–1955, 

1956–1989 (wszystko to było „po wojnie”). Gdyby Rembek miał zakaz publikacji po 1955 roku, 

to nic by mu nie wydano. A jednak PAX opublikował w 1956 roku jego książkę. Oznacza to, 

że zakaz druku się skończył (sama Autorka pisze, że wydawnictwa PAX podlegały cenzurze, 

jak wszystkie inne w Polsce). Ponadto, jeśli zajrzeć do bibliografii Rembeka, to się okazuje, że 

owszem – nie wydano mu w PRL Nagana, a W polu dopiero w 1983 roku. Tu więc ten zapis 

cenzuralny długo istniał. Ale przecież wznawiano Wyrok na Franciszka Kłosa oraz Balladę o 

wzgardliwym wisielcu i to w różnych wydawnictwach. Można te informacje znaleźć np. w 

Słowniku współczesnych pisarzy polskich IBL PAN. Owszem, Rembek nie publikował w PRL-u 

do 1956 roku, potem jednak wydawał go nie tylko Piasecki.  

Autorka popełnia także nieostrożności stylistyczne. Osobiście jestem zdania, że w 

dyskursie naukowym powinno się unikać wyrażeń i słów, których używanie świadczy o 

politycznych wyborach autora. Mam na myśli nie tylko cytowane: „kolaborować z władzami 

komunistycznymi”, ale także określenie „bezpieka” (s. 111). One psują efekt i zakłócają odbiór 

pracy zasadniczo wyważonej i pełnej cennych informacji. 

* 

Podobnych wątpliwości nie budzi artykuł Dariusza Jarosza: Wydział Kultury KC PZPR 

wobec spraw książki w schyłkowym okresie PRL (s. 119–139), w którym – wedle słów Autora – 

„podjęta została próba rekonstrukcji partyjnych opinii na temat sytuacji książki w latach 1985–

1989. Chodziło m.in. o stwierdzenie, w jakim stopniu elity partyjne w schyłkowym okresie 

PRL były w tym myśleniu spętane przez ideologiczno-polityczne ramy systemowe i jaka była 

ich diagnoza sytuacji w zakresie wydawnictw książkowych, poligrafii, księgarstwa i 

bibliotek” (s. 119).  

Rekonstrukcję przeprowadzono na podstawie stosownych dokumentów Wydziału 

Kultury KC PZPR, które w artykule po prostu się streszcza. A tak szczęśliwie dla Autora 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

64 

tekstu się złożyło, że dotyczące spraw kultury (konkretnie: wydawnictw, poligrafii, bibliotek, 

księgarstwa) dokumenty partyjne z lat osiemdziesiątych miały – jak wynika z artykułu – 

pewien (aczkolwiek niepełny) kontakt z rzeczywistością. Wyraźnie jednak on słabnie, kiedy 

przychodzi do budowania ideologicznych planów na przyszłość, w ramach których: powinno 

się np. przestrzegać „pryncypiów polskiej racji stanu” (s. 128), urabiać „postawy obywatelskie 

i dominującą w nich świadomość koniecznego, nieustannego umacniania państwowości 

polskiej” (s. 129), ukazywać „narodowe źródła socjalistycznej tradycji w Polsce”. Trudno 

krytykować powyższe zalecenia – równocześnie jednak podkreślano, że owo „przestrzeganie 

pryncypiów” ma polegać na „wydawaniu dzieł krytycznie analizujących polską historię, ale 

tylko takich,  «których intencją nie będzie godzenie w socjalistyczny ustrój Polski, lecz 

weryfikacja naszej historii właśnie w imię uwolnienia naszego społeczeństwa od wynaturzeń 

i odstępstw od zasad socjalizmu»” (s. 129), wyrażano przekonanie, że „rozwój polsko-

radzieckiej współpracy w obszarze książki jest nieodzowny dla dalszego wzmocnienia więzi 

ideowych, rozszerzenia i wzbogacenia form współpracy we wszystkich dziedzinach oraz 

pogłębienia polsko-radzieckiej przyjaźni” (s. 129).  

Przepraszam, że teraz ja będę subiektywny (co zresztą jest dobrym prawem 

recenzenta), ale zwłaszcza z ostatniego cytatu wynika, że PZPR w pełni zasłużyła na utratę w 

Polsce władzy, skoro w czerwcu 1985 oceniała warunki działania jako takie, w których można 

się pokusić o czynienie podobnych planów. Chodzi nie tylko o błędną ocenę sytuacji, ale w 

ogóle o podobny sposób ideologicznego myślenia, będący rezultatem niemożności wyjścia 

poza stworzone przez siebie schematy. 

Autor w swoich konkluzjach stwierdza: „1. Wydaje się, że diagnoza sytuacji polskiej 

książki, dokonana przez te zespoły, uwzględniała przynajmniej w części podstawowe, 

rzeczywiste problemy na tym polu. (…). 2. W części analizowanych dokumentów partyjnych 

elit istniał pewien rys, wynikający z polityczno-ideologicznych schematów myślenia. (…). 3. 

Do drugiej połowy lat osiemdziesiątych swoistym trybutem na rzecz pryncypiów 

ustrojowych PRL były wydawnictwa propagujące pozytywny obraz ZSRR. (…) 4. 

Wyraźnym wrogiem państwowej polityki wydawniczej również w tym okresie był Kościół 

katolicki i jego hierarchia. Przeciwdziałanie jego wpływom miało odbywać się m.in. przez 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

65 

propagowanie ateizmu i laicyzacji w książkach, szczególnie tych przeznaczonych dla 

młodzieży” (s. 135).  

Nic dodać, nic ująć. Taka jest prawda, do której Autor dochodzi na podstawie źródeł. 

A jeśli czegoś owe źródła wyraźnie nie naświetlają i chciałby ewentualnie wysunąć swoje 

hipotezy, robi to, wyraźnie rzecz zaznaczając, nie dekretując wniosków, nie stosując chwytów 

propagandowych, czy „kombatanckiego” słownictwa. Ostatni punkt wniosków cząstkowych 

i konkluzję zacytuję w całości: „5. W analizach Wydziału Kultury KC PZPR w zasadzie nie 

pojawia się problem drugiego obiegu wydawniczego i cenzury. Dlaczego? Zachowane 

dokumenty nie dają podstaw do odpowiedzi na ten temat. Co do cenzury to najpewniej 

traktowano jej istnienie jako oczywistość. Co do drugiego obiegu to dyskusje na ten temat 

pozostawały prawdopodobnie poza kręgiem zainteresowań partyjnych zespołów. Sprawami 

nielegalnych publikacji zajmowały się wszak inne gremia władzy.  

Zarysowany w tekście dyskurs elit partyjnych skłania do sformułowania pytań: na ile 

punkt widzenia na sprawy książki przez nie prezentowany był tylko ich punktem widzenia, 

a na ile odpowiadał poglądom szerszej grupy bezpartyjnych wydawców, księgarzy, 

bibliotekarzy czy poligrafów? Czy różnice pod tym względem w kwestiach podstawowych 

nie były w analizowanym okresie zbyt wielkie? Ta problematyka wymaga dalszych badań” 

(s. 135). 

Zaprezentowany w tym artykule sposób naukowego pisania o PRL uważam za 

wzorcowy.  

* 

 Kolejny artykuł Cecylii Kuty Rynek książki drugiego obiegu wydawniczego w Polsce w latach 

1976–1989/1990. Przyczynek do analizy ilościowo-jakościowej (s. 140–165) nieco zakłóca przyjęty w 

tomie chronologiczny układ tematów (wydawnictwa niezależne zaczęły swój byt w PRL-u w 

połowie lat siedemdziesiątych, a już na pewno ożywienie w tym sektorze rynku książki miało 

miejsce przed 1985 rokiem), ale widocznie Redaktor tomu chciała uniknąć druku obok siebie 

dwóch dużych artykułów jednego autora. Biorąc pod uwagę fakt, że to temat na grubą 

książkę, Autorka zastrzega się: „W niniejszym tekście nie dokonuję analizy niezależnej 

działalności wydawniczej w PRL. Zwracam uwagę jedynie na tematykę książek wydawanych 

w drugim obiegu wydawniczym, na najczęściej wydawane tytuły i typ publikacji oraz ich 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

66 

autorów. Dorobek niezależnych oficyn wydawniczych jest tu rozpatrywany tylko pod tym 

względem. Z analizy wykluczone zostały pisma i druki ulotne” (s. 141). Zasadność 

sporządzenia swojego opracowania widzi w tym, że „nie powstało (…) dotąd żadne obszerne 

opracowanie, w którym poddano by szerszej analizie rynek książki drugiego obiegu. 

Tematykę tę traktowano marginalnie zarówno w publikacjach dotyczących rynku książki, 

kultury i literatury w PRL, jak też poświęconych niezależnemu ruchowi wydawniczemu” (s. 

140–141) – a powstać powinno, gdyż stanowiłoby pierwszy krok w opracowaniu swoistej listy 

lektur działaczy opozycyjnych, która mogłaby pomóc w badaniu ich poglądów, wszak i dzisiaj 

mających znaczenie, skoro wielu z nich współrządzi Polską.  

Autorka jest przy tym świadoma cząstkowości swoich ewentualnych ustaleń, tego, że 

ci ludzie czytali różne rzeczy, lecz wierzy w sens ustalenia ich ewentualnych 

drugoobiegowych lektur i w możliwości bibliografii i statystyk wydawniczych. Ja na przykład 

badania na ten temat zacząłbym od wspomnień tych ludzi, dzieł przez nich napisanych, prasy 

z epoki, wszelkich dokumentów z nimi związanych, czyli wszelkich tekstów, gdzie może być 

mowa o „książkach zbójeckich” solidarnościowego pokolenia – i dopiero później sięgnąłbym 

do statystyk. Ale można zacząć i od statystyki”.  

Ponieważ sądzę, że badacze interesujący się tematem powinni ten artykuł przeczytać, 

streszczał go nie będę ani nie przytoczę wszystkich uzyskanych statystycznych wyników. 

Zawrę w tym miejscu jedynie garść swoich impresji – pozytywnych i negatywnych…. 

Autorka, na podstawie baz Biblioteki Narodowej, wylicza w sumie 6513 druków 

zwartych wydanych w Polsce latach 1976 do 1989 poza cenzurą. Szczyt rozwoju tego rodzaju 

działalności wydawniczej przypada na rok 1981 (929), później liczba pozycji spadła o połowę 

wskutek wprowadzenia stanu wojennego. W 1983 roku znów wydano 859 tytułów, a później 

liczba wydawnictw zaczęła się stopniowo zmniejszać; z różnych przyczyn – w tym za sprawą 

złagodzenia cenzury. 

Uwagę jednak zwraca brak w artykule jakiejś precyzyjnej definicji „książki drugiego 

obiegu”. Jeśli miałaby to być książka wydana nielegalnie – to co zrobić z produkcją z 1981 

roku, kiedy sporo publikacji charakterystycznych dla drugiego obiegu ukazywało się pod 

pretekstem druku „do użytku wewnętrznego”, czyli legalnie ukazywało się bez cenzury. Jeśli 

z kolei za kryterium uznać okoliczności druku (w konspiracji, z ograniczoną bazą techniczną), 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

67 

to co zrobić z publikacjami o jakości lepszej, niż była możliwa do uzyskania w państwowych 

drukarniach. Bardzo mały, lecz doskonale czytelny druk, gramatura bardzo cienkiego, lecz 

wytrzymałego papieru (o papier w ogóle było w Polsce trudno), świetna farba równo odbita, 

czynią prawdopodobnym teorię o zagranicznej produkcji i przemycaniu tej literatury do 

kraju. Autorka jest świadoma (a może tylko o niej wspomina, inne pomijając) tylko trzeciej 

trudności – tej z wydzieleniem jakichś konkretnych tematów. Podaje przykłady sporów o to, 

czy nielegalnie należy drukować tylko literaturę o treściach agitacyjnych, czy także 

zabronioną klasykę literacką, publicystyczną, naukową itd. 

Zdarza się też Autorce zbytnia ufność w stosunku do żródeł. Na przykład powołując 

się na pozycje: J. Skórzyńskiego, Siła bezsilnych. Historia Komitetu Obrony Robotników 

(Warszawa 2012) oraz N. Jarskiej, J. Olaszka, Co czytała opozycja? Książki drugiego obiegu jako 

wyraz tożsamości politycznej, ideowej i kulturowej opozycji w PRL (1976–1989) ([w:] P. Gasztold-

Seń, N. Jarska, J. Olaszek (red.): Drugi obieg w PRL na tle samizdatu w państwach bloku sowieckiego 

po 1956 roku, Warszawa 2016, s. 145–162), pisze: „Decyzja o wydawaniu dzieł Miłosza nabrała 

znaczenia w 1980 r., kiedy to otrzymał on literacką Nagrodę Nobla. Wówczas to okazało się, 

że NOW-a jest jedyną krajową oficyną, która opublikowała jego dzieła” (s. 148–149).  

 By słowa te były prawdą, NOW-a musiałaby powstać przed 1945 rokiem, bo wtedy 

ukazało się bardzo jak na tomy poetyckie obszerne Ocalenie (Warszawa 1945). Nie była to 

książka w 1980 roku zapomniana – studiując polonistykę w latach siedemdziesiątych, miałem 

ją w lekturach obowiązkowych. W latach czterdziestych Miłosz sporo publikował w 

„Twórczości”. Później na przykład tom drugi dzieła Poezja polska. Antologia w układzie 

Stanisława Grochowiaka i Janusza Maciejewskiego, PIW, Warszawa 1973, przynosi (na 

stronach 529–555) 24 wiersze Miłosza z Który skrzywdziłeś… włącznie. Należy dodać, że było 

to wydanie prestiżowe i w nakładzie 20000 egzemplarzy. Miłosz w PRL-u nie był 

popularyzowany, przynajmniej po swojej ucieczce na Zachód, ale w latach czterdziestych i na 

początku pięćdziesiątych był pisarzem prominentnym, pracował w służbie dyplomatycznej 

itd. Należy też pamiętać, że Ocalenie to był tom wydany przez nowe władze (obok tomu 

Przybosia) jako pierwszy i wręcz symboliczny. Generalnie trudno Miłosza uznać za poetę 

nieobecnego w PRL-u, choć owszem – bywał niewydawany w określonych okresach czasu. Po 

Noblu zaczęto wydawać go regularnie – choć oczywiście Umysłu zniewolonego czy Zdobycia 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

68 

władzy przed 1989 rokiem w pierwszym obiegu nie publikowano. Autorka recenzowanego 

tekstu powinna bibliografię Miłosza sprawdzić (np. w Polskiej bibliografii literackiej) i cytowaną 

informację opatrzyć stosownym komentarzem. 

 Na szczęście to jedyne tego rodzaju przeoczenie w omawianym artykule. Dalsze 

wykazy książek wydawanych w drugim obiegu, a przede wszystkim podrozdział 

Drugoobiegowe bestsellery, przynoszą interesujące informacje. Dla pamięci, pozwolę sobie 

przytoczyć górę tej listy: „Z bazy Biblioteki Narodowej wynika, że najczęściej wydawanymi 

w drugim obiegu tytułami były: Wojna z narodem widziana od środka Ryszarda Kuklińskiego (26 

razy), Dziennik Witolda Gombrowicza (25 razy), broszura Katyń Ryszarda Zielińskiego pod 

pseudonimami Jan Abramski, Ryszard Żywiecki (24 razy), Zniewolony umysł Czesława 

Miłosza (22 razy), Utopia u władzy Michała Hellera i Aleksandra Niekricza (21 razy), Na 

probostwie w Wyszkowie Stefana Żeromskiego (20 razy), Archipelag GUŁag 1918−1956 

Aleksandra Sołżenicyna (19 razy). Po 18 wydań miały: Folwark zwierzęcy George’a Orwella, 

Główne nurty marksizmu Leszka Kołakowskiego i Najlepszy sojusznik Hitlera Aleksandra 

Bregmana. Siedemnastokrotnie ukazały się Najnowsza historia Polski Wojciecha Roszkowskiego 

(pod pseudonimem Andrzej Albert) oraz Zarys historii PRL Leszka Moczulskiego (pod 

pseudonimem Natalia Naruszewicz). Szesnastokrotnie opublikowano Zapluty karzeł reakcji 

Piotra Woźniaka” (s. 153). Podano też informacje o nakładach niektórych książek – np. 

niektóre z siedmiu wydań pozycji Obywatel a Służba Bezpieczeństwa, Jana Olszewskiego 

osiągnęły 40 tys. a nawet 50 tys. egzemplarzy (s.157). Osobno odnotowano w artykule 

najważniejsze tłumaczenia z języków obcych oraz „podziemne” serie wydawnicze.  

Wypada się też zgodzić z generalnym wnioskiem wyciągniętym przez Autorkę z 

analizy materiału: „Niezależny ruch wydawniczy, podobnie jak opozycja antykomunistyczna, 

był spluralizowany pod względem politycznym. W drugim obiegu wydawano zarówno 

dzieła twórców o poglądach lewicowych, socjalistów, jak i narodowców i liberałów 

gospodarczych, duchownych i ateistów. Rynek książki podziemnej był też w pewnym stopniu 

odzwierciedleniem napięć między różnymi nurtami opozycji. Niektóre oficyny miały jasno 

określone poglądy polityczne, co odzwierciedlały wydawane tytuły. Natomiast największe 

podziemne wydawnictwa nie reprezentowały spójnego obrazu poglądów. Nastawione były 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

69 

na wydawanie tytułów niedostępnych w oficjalnym obiegu, wymierzonych przeciwko 

władzy” (s. 161). 

Należy jednak pamiętać, że wykorzystane przez Autorkę bazy BN na pewno jeszcze 

nie są pełne, okres pisania wspomnień przez działaczy i wydawców związanych z opozycją 

lat siemdziesiątych, a tym bardziej opracowań naukowych traktujących o literaturze czy 

książkach tego okresu dopiero się zaczyna. Sądzę także, że mocną podstawę do oceny 

przedsięwzięć wydawniczych tego czasu będziemy mieli dopiero wtedy, gdy uzyskamy 

pewną wiedzę na temat miejsca ich druku i źródeł jego finansowania. 

* 

Miłym sercu prasoznawcy zakończeniem prezentacji tematów historycznych jest 

monograficzny artykuł Anny Szwed-Walczak: „Słowo Narodowe” (1989–1991). Pierwsze legalne 

powojenne pismo obozu narodowego w Polsce (s. 166–206). To właściwie pełna, miniaturowa 

monografia tytułu prasowego. Niewątpliwą zachętą do jej sporządzenia, była krótka historia 

„Słowa…” i – co na tym idzie – niewielka objętość materiału.  

We wstępie i początkowym podrozdziale Autorka metodycznie i bez zbytniej 

ogólnikowości kolejno opisuje: tło historyczne powstania pisma, jego podstawy ekonomiczno-

organizacyjne, założenia i cele analizy, charakteryzuje skład osobowy redakcji, polityczne 

środowiska przez nią reprezentowane i głównych współpracowników pisma (z reguły 

publicystów o różnym zaangażowaniu w sprawy redakcyjne), program polityczny na tle 

sytuacji w ruchu narodowym przełomu dekad. W drugim podrozdziale szczegółowo 

prezentuje założenia ideowe „Słowa…”, które można wyczytać z publikowanej publicystyki. 

Idea Katolickiego Państwa Narodu Polskiego w niej prezentowana odwoływała się – rzecz 

jasna – do tradycji Narodowej Demokracji, ale odpowiadała też na bieżącą sytuację Polski – 

np. krytykowano liberalizm i propagowano „uspołecznienie własności państwowej”. Jako 

główne niebezpieczeństwo w polityce międzynarodowej postrzegano Niemcy. Zajmowano 

się tematyką polsko-żydowską. Propagowano chrześcijański nacjonalizm, z nieufnością 

patrzono na kręgi „Solidarności” i KOR. Opis poglądów jest szeroko ilustrowany cytatami i 

nie jest ogólnikowy. Autorka zdaje się dobrze znać polityczne podziały w łonie prawicy w 

czasie, w którym ukazywało się pismo. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

70 

 Następnie Autorka przedstawia strukturę pisma. Omawia rubryki i działy 

tematyczne. Niezalenie od tej prezentacji pokazuje też strukturę tematyczną pisma 

(wydzielono osiem kategorii tematycznych: „Rozważania ideowe”, „Kształcenie i 

wychowanie”, „Kultura”, „Gospodarka”, „Promocja środowiska politycznego”, „Ocena 

polityki”, „Demistyfikacja rzeczywistości”, „Apele i komunikaty”). Niestety – nazwy tych 

kategorii nie są rozdzielne, nie sprecyzowano dokładnie granic tematów i nie wiemy, co w 

zasadzie Autorka miała na myśli, formułując taką a nie inną nazwę pola tematycznego. Podała 

wyniki procentowe, nie zdradzając ani liczby N, ani jednostek analizy i pomiaru. Na pewno 

można było wydzielić też podkategorie klucza…  

Mówiąc krótko: w dzisiejszych czasach, kiedy popularna jest teza, że cyferki są passé, 

sama próba przeprowadzenia ilościowej analizy zawartości jest aktem odwagi. Lecz warto 

jednak przygotować się do działania, poznać zasady analizy zawartości, zanim się je 

wdroży… – to wniosek narzucający się każdemu prasoznawcy po zaznajomieniu się z tekstem 

Anny Szwed-Walczak. Nie ma w nim bowiem informacji niezbędnych do tego, by można było 

badanie powtórzyć, a to czyni wyniki niesprawdzalnymi, więc mało wiarygodnymi. 

Ale istnieje i inna możliwość. Artykuł wydaje się skrótem większej całości, a w jego 

bibliografii znajdują się podstawowe dzieła dotyczące analizy zawartości (Bernard Berelson, 

Klaus Krippendorff, Walery Pisarek). Może więc Autorka przeprowadziła swoje badania z 

należytą starannością, a tylko nie ujawniła całej „badawczej kuchni”? Wątpliwości 

rozstrzygnęłoby tylko ukazanie się dużej, książkowej monografii „Słowa Polskiego” pióra 

Anny Szwed-Walczak, jeśli ją napisała. 

Natomiast jako duży plus należy odnotować wysiłek bibliograficzny autorki, starannie 

wynotowującej tytuły tekstów realizujących daną tematykę. 

 Kolejna część artykułu przynosi analizę realizowanych w czasopiśmie funkcji prasy 

(informacyjna, edukacyjna, rozrywkowa, opiniotwórcza, postawotwórcza oraz 

środowiskotwórcza – podział prawdopodobnie autorski, bo jego źródła nie podano). Autorka 

celnie charakteryzuje te funkcje w różnych artykułach, szczegółowiej pokazując przy okazji 

ideowe założenia i cele redakcji oraz tematykę łamów. Rzecz kończy się rankingiem funkcji 

opracowanym na podstawie przeprowadzonej analizy zawartości, ale prezentacja wyników i 

w tym wypadku nie zdradza podstawowych szczegółów badań.  



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

71 

  W zakończeniu Autorka przypomina zawartość swojego opracowania, z satysfakcją 

odnotowując pozytywną weryfikację dwóch postawionych na początku hipotez: 

„W toku przeprowadzonej analizy częściowo zweryfikowano pierwszą postawioną 

hipotezę. Badania wykazały, że zespół inicjujący pismo korzystał z doświadczeń działaczy 

emigracyjnych. Przedstawiciele emigracji znaleźli się w Radzie Redakcyjnej, chociaż warunki 

wydawnicze na emigracji znacznie różniły się od panujących w Polsce. (…) Od 

przedwojennych działaczy Stronnictwa Narodowego oraz polityków emigracyjnego 

Stronnictwa Narodowego zaczerpnięto wzorce związane z funkcjonowaniem redakcji, 

choćby: niewielką liczbę stałych współpracowników, otwartość na publikację materiałów 

nadesłanych do redakcji, wielonurtowy charakter redakcji (związany z wielonurtowością 

polskiej myśli narodowo-demokratycznej) – autoidentyfikującej się jako prawica narodowa, 

budowę wokół pisma środowiska politycznego, mającego w przyszłości przemienić się w 

partię polityczną (a pismo w jego organ prasowy), przekonanie o konieczności popularyzacji 

polskiej myśli narodowo-demokratycznej w nienaruszonej postaci i interpretacji 

rzeczywistości geopolitycznej poprzez pryzmat koncepcji przedwojennych ideologów (s. 201). 

Druga hipoteza została w pełni zweryfikowana, a zakładała bliskość ideową redakcji z 

koncepcjami Jędrzeja Giertycha” (s. 201–202). 

Natomiast nie udało się potwierdzić hipotezy o dominacji funkcji edukacyjnej pisma. „W 

«Słowie Narodowym» dominowały bowiem funkcje: postawotwórcza i opiniotwórcza” (s. 

202). 

Na podstawie obrazu zarysowanego przez Autorkę w pełni można się zgodzić się 

konkluzją jej artykułu: „podejmowane przez redakcję wątki miały na celu przede wszystkim 

zainteresowanie myślą narodową i kształtowanie opinii publicznej, zgodnie z systemem 

wartości propagowanym przez polskich narodowców. Pismo miało też kreować postawy 

odpowiadające ideologii narodowej. Działania te wynikały z nadrzędnego celu redakcji – 

budowy partii politycznej o szerokim poparciu społecznym. Walory edukacyjne miały więc 

charakter wtórny. Jednakże redakcja periodyku nie zdołała zbudować trwałego środowiska 

politycznego, o czym mogą świadczyć losy członków redakcji, którzy ostatecznie znaleźli się 

w różnych partiach politycznych” (tamże). 

*** 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

72 

Pozostałe artykuły tomu zajmują się problematyką ogólną lub bieżącą.  

Osobno należy spojrzeć na opracowanie ks. Mariusza Frukacza: Rola mediów w 

ewangelizacji. Wybór wypowiedzi św. Jana Pawła II (s. 207–222). Taki tytuł wskazuje na skromność 

Autora, który przypisuje sobie tylko redakcyjną rolę.  

Tytułowy wybór ma charakter tematyczny. Kolejno więc jest więc mowa o 

wypowiedziach na temat „obecności mass mediów we współczesnym społeczeństwie”, o 

„zadaniach środków społecznego przekazu”, o „mediach jako narzędziu ewangelizacji”, o 

„Internecie jako narzędziu ewangelizacji i duszpasterstwa” oraz „wychowaniu do odbioru 

mediów w duszpasterstwie” (zacytowałem tytuły podrozdziałów).  

Ale artykuł składa się nie tylko z cytowań oficjalnych dokumentów papieskich, ale 

także ze streszczeń i komentarzy Autora tekstu. Rezultatem jest swego rodzaju „portret” tego 

myślenia o mediach, a zwłaszcza o „ich roli w ewangelizacji i duszpasterstwie” (s. 221), które 

św. Jan Paweł II proponował Kościołowi, wiernym, a w gruncie rzeczy całej ludzkości. 

Zapewne w owym portrecie szczególnie podkreślono myśli najważniejsze a pominięto wątki 

myślowe mniej ważne – bo taka jest cecha wszelkiego rodzaju szkiców i zarysów, ale obraz 

jest spójny i sądzę, że bardzo wyważony i precyzyjny. 

* 

Kolejny tekst pisany przez kapłana: Komunikowanie polityczne w wybranych polskich 

portalach o tematyce religijnej (2019–2020) ks. Rafała Leśniczaka (s. 223–258) ma zupełnie inny 

charakter – to obszerny raport z badań empirycznych. 

Autor już w pierwszym akapicie jasno określa materiał, metodę i cel badania: „Celem 

podjętego zagadnienia jest analiza procesów komunikowania politycznego w wybranych 

polskich portalach o tematyce religijnej, odnoszących się do wydarzeń politycznych w Polsce 

w latach 2019–2020. Dokonano ilościowej i jakościowej analizy zawartości publikacji 

najpopularniejszych polskich stron www, które podejmują kwestie najważniejszych 

wydarzeń polskiej sceny politycznej od 6 sierpnia 2019 r., tj. od dnia wydania postanowienia 

Prezydenta RP w sprawie zarządzenia wyborów do sejmu i senatu, do 30 kwietnia 2020 r., tj. 

okresu bezpośrednio poprzedzającego wybory prezydenckie. Badania klasyfikują się w 

obszarze analiz wzajemnych odniesień polityki i religii oraz mediów i polityki” (s. 223).  



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

73 

Następnie ksiądz Leśniczak precyzuje pojęcie relacji między religią a polityką (należą 

do nich m.in. „próby dookreślenia istotnych cech państwa świeckiego, do których (…) można 

zaliczyć: rozdzielenie organizacyjne od związków wyznaniowych, odrębność funkcjonalną 

wymienionych podmiotów, niekompetencję państwa w sprawach religii, w tym w sprawach 

wewnętrznych wspólnot konfesyjnych, a zarazem niekompetencję związków wyznaniowych 

w dziedzinie sprawowania władzy publicznej” (s. 223–224)) oraz między polityką a mediami 

(„w drugiej ze wspomnianych relacji, media–polityka, należy wyeksponować kwestię 

wpływu instytucji medialnych oraz agendy mediów na działania liderów politycznych oraz 

sposób percepcji i przekazu procesów politycznych przez opinię publiczną, której ważnym 

wyrazicielem są media” (s. 224)).  

Jeśli do tego dodać, że Autor ma zwyczaj wymieniania kwestii w punktach i 

starannego powoływania się na źródła, to wiadome się staje, że zapoznajemy się z tekstem 

wyrazistym, jasno wykładającym myśli, przynoszącym wiele informacji a poruszającym temat 

pierwszorzędnej wagi, wciąż w Polsce aktualny. 

Podrozdział Metodologia badań precyzyjnie określa kryterium doboru materiału 

badawczego, zarówno tematyczno-organizacyjne („przyjęto założenie, że tylko te witryny 

internetowe można nazwać katolickimi, które posiadają asystenta kościelnego, tzn. istnieją i 

spełniają swoją misję za zgodą lub przy poparciu kompetentnej władzy kościelnej” (s. 225)), 

jak i popularności (według konkretnych badań GEMIUS/PBI z sierpnia 2019). Materiał 

badawczy tworzą: „teksty zawierające przynajmniej jedno z następujących słów: wybory, 

partia, sejm, senat lub nazwisko jednego z polskich liderów politycznych (Morawiecki, Duda) i 

które rzeczywiście odniosły się do sytuacji politycznej w Polsce w okresie 6 sierpnia 2019 – 30 

kwietnia 2020 r.”  pobrane z „pięciu portali o największej liczbie realnych użytkowników: 

deon.pl, gosc.pl, aleteia.pl, stacja7.pl, wiara.pl” (s. 225–226).  

Badacz przyjmuje przedwstępną hipotezę o zaangażowaniu mediów katolickich w 

komunikowanie polityczne i skrótowo ją sprawdza, relacjonując treści wyczytane w 

wybranych portalach, po czym formułuje konkretne pytania badawcze  

„– czy portale o tematyce religijnej zamieściły w swoich agendach najistotniejsze zagadnienia 

polskiej polityki po wyborach parlamentarnych w 2019 r.?  



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

74 

– czy analizowane witryny www legitymizowały działania Zjednoczonej Prawicy i czy 

udzieliły poparcia politycznego jej liderom, w tym premierowi Mateuszowi Morawieckiemu?  

– czy wyraziły swoje stanowisko polityczne wobec kandydowania Andrzeja Dudy na urząd 

Prezydenta RP i czy legitymizowały jego działania?” (s. 230).  

 Następnie sformułowano hipotezę badawczą, która przyjęła postać pięciu twierdzeń 

H1–H5:  

„H1. Portale deon.pl, gosc.pl i wiara.pl można potraktować jako aktywnych uczestników 

komunikowania politycznego. Witryny te podjęły najważniejsze tematy polskiej agendy 

politycznej.  

H2. Portale aleteia.pl i stacja7.pl zdystansowały się od podjęcia kwestii dotyczących polskiej 

polityki w okresie 2019–2020.  

H3. Portale gosc.pl i wiara.pl legitymizowały działania Zjednoczonej Prawicy i udzieliły 

poparcia politycznego liderom prawicy, w tym premierowi Mateuszowi Morawieckiemu. 

H4. Portal deon.pl nie udzielił poparcia politycznego żadnej z partii politycznych.  

H5. Portale gosc.pl i wiara.pl udzieliły poparcia Andrzejowi Dudzie w kampanii 

prezydenckiej 2020 r.” 

W dalszej kolejności dokładnie scharakteryzowano klucz kategoryzacyjny, wskazując 

i definiując poszukiwane cechy i podkategorie wyróżniane w jej ramach.  

Kolejny podrozdział relacjonuje wyniki badań (łącznie 697 tekstów) i weryfikuje 

hipotezy. Wyrażone w punktach procentowych wyniki pomiaru podano w tabelach, a 

następnie uwidocznione preferencje poszczególnych portali zilustrowano 

charakterystycznymi fragmentami wybranych tekstów. 

Konkluzja przynosi uogólnione wyniki „potwierdziły prawdziwość tez H1, H2, H3 i 

H5 oraz nie potwierdziły prawdziwości tezy H4” (s. 247–248). 

Autor tłumaczy wyniki pomiaru w sposób dość zaskakujący: „pewnym 

uzasadnieniem dla legitymizowania działań prawicy oraz wysokiego poparcia politycznego 

udzielanego przez autorów analizowanych portali o tematyce religijnej liderom Zjednoczonej 

Prawicy – premierowi Morawieckiemu oraz prezydentowi Dudzie – jest fakt, że w znaczącej 

mierze opierały się na dwóch źródłach: Katolickiej Agencji Informacyjnej oraz Polskiej Agencji 

Prasowej” (s. 248). W ostatnim akapicie wyciągnięto wniosek generalny: 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

75 

„Wyniki badań empirycznych prowadzą do wniosku o politycznym wsparciu przez 

najważniejsze polskie portale o charakterze religijnym (które w podjętej analizie wszystkie bez 

wyjątku są katolickie) liderów prawicy, prezydenta Andrzeja Dudy, a także legitymizacji ich 

działań politycznych. Można założyć, że sposób funkcjonowania Rady Mediów Narodowych 

wpłynął na taki wynik badań”. 

A jaki wniosek wyciąga recenzent? Taki, że badane przez księdza Rafała Leśniczaka 

portale w kwestiach politycznych są praktycznie agendami mediów rządowych i kościelnych, 

a dokładniej – kierownictwa rządu i kierownictwa polskiego Kościoła. I z tego wynika myśl 

dalsza – należałoby poddać badaniu mniej popularne portale i dopiero na ich przykładzie 

zobaczyć, jak szeroko dziennikarze internetowych katolickich mediów popierają ścisłą 

współpracę polityczną Kościoła i Państwa w Polsce. Ewentualnie można by też powiększyć 

próbę i w ogóle nie brać pod uwagę wiadomości agencyjnych. Okazałoby się, czy redakcje 

portali mają własne zdanie na temat polityki. 

Podkreślić jednak chciałem przede wszystkim to, że recenzowane tu opracowanie 

praktycznie jest wzorem prasoznawczej pracy o świadomie założonej średniej dokładności 

pomiaru. O w pełni świadomym działaniu świadczy precyzja podawania wyników i 

spełnienie wszelkich wymagań kompozycyjnych i formalnych, wymaganych od naukowej 

rozprawy. Gdyby jednak Autor chciał kiedyś przeprowadzić pomiar dokładniejszy, 

doradzałbym przyjęcie akapitu jako jednostki pomiaru, uwzględnienie możliwych do 

ustalenia przy badaniu Internetu wyznaczników ekspozycyjności, wyznaczanie danych 

procentowych na podstawie konkretnego rachunku uwzględniającego liczbę znaków użytych 

do poruszenia danego motywu tematycznego. Można też oczywiście poszerzyć katalog 

poszukiwanych motywów. Ponadto mógłbym sformułować zarzut braku wystarczającego 

oczytania Autora w problematyce analizy zawartości – świadczy o nim bibliografia. 

* 

Ostatni tekst tomu, Katarzyny Forst Język instrumentem walki politycznej we współczesnej 

Polsce (s 259–270), odchodzi od obowiązujących w książce ujęć politologiczno-

prasoznawczych i nie sprawia niespodzianek. Autorka, politolożka z wykształcenia, 

zajmująca się na ogół komunikologią, nie wychodzi poza ustalenia dostępnej literatury i 

przytaczane w niej przykłady. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 2/23 

Journalism Research Review Quarterly  

 

76 

Definiując za Bogdanem Walczakiem język polityki jako „funkcjonalną odmianę 

polszczyzny, stosowaną w tekstach, które są:  

– tworzone przez środowisko polityków i ludzi z nimi związanych,  

– adresowane do wszystkich użytkowników języka ogólnego, 

 – dotyczą sfery polityki, – odznaczają się dominacją funkcji perswazyjnej przy obecności – w 

różnych tekstach tej odmiany w bardzo różnym stopniu – także innych funkcji, takich jak 

informacyjna, ekspresywna czy autoteliczna” (s. 262), za licznymi politologami wyróżnia w 

ramach panującej w Polsce jego odmiany trzy dyskursy: romantyczny, liberalny, 

populistyczny i przysądza im trzy występujące w różnych natężeniu cechy: manipulacyjność, 

wulgarność, agresywność (przy czym jest to agresja instrumentalna).  

Ponadto wymienia częste chwyty stylistyczne o charakterze manipulacyjnym, podając 

jednocześnie – co charakterystyczne – przykłady z różnych okresów historii III RP, nie 

skupiając się ani na poszczególnych latach, ani na konkretnych politycznych stronnictwach, 

poglądach czy żródłach.  

Wygląda więc na to, że szkic ten nie rości sobie praw do prezentowania wyników 

konkretnych badań i w tomie uzupełnienia tylko panoramiczny ogląd. 

*** 

 Czy recenzowany zbiór tekstów taki ogląd daje? Jakąś panoramę zakreśla? Trudno 

powiedzieć, ale jeśli tak, to jest to panorama rozwoju mediów solidarnościowych i katolickich 

(zwłaszcza tych drugich – obejmuje w zasadzie cały wiek dwudziesty w Polsce), a w zasadzie 

nie panorama, a „zarys zarysu” takiego rozwoju. Tom może jednak być traktowany jako jeden 

ze wstępnych kroków w stronę takiej syntezy.  

 Na zakończenie wspomnę o cieszącym oko pełnym redakcyjnym opracowaniu tomu, 

obecności obszernych not o autorach, wykazie skrótów, a zwłaszcza indeksie osobowym. W 

książkach naukowych wydanych po 1990 roku nie zawsze go spotykamy. Wydawcy 

oszczędzają… 


	I. Wstęp do szerszego obrazu

